Parallelsessie 3: Privacy en commercieel belang

Aan de ene kant zetten we alles op intranet en delen we ons hebben en houwen via social media. Wanneer we gevraagd worden om cookies of gebruikersvoorwaarden te accepteren doen we dat klakkeloos. Maar aan de andere kant moet een ondernemer op straffe van hoge boetes aan strikte regelgeving voldoen. Zou een ondernemer niet gewoon alle data die hij verzamelt mogen gebruiken wanneer hij daarmee toegevoegde waarde kan creëren? En wanneer we het hebben over onze concurrentiepositie in de wereld, zou versoepelde regelgeving over datagebruik daar dan niet bij helpen? Of verzamelen bedrijven juist veel te veel data die ze helemaal niet nodig hebben met het risico dat deze op straat komt te liggen?

Onder leiding van gespreksleider Berry Kessels neemt een panel bestaande uit een ondernemer, een jurist en een privacy voorvechter stellingen in over het gebruik van data door ondernemers.

Gespreksleider:
Berry Kessels, manager wonen Volkshuisvesting

Panelleden:

  • Enny van der Velden, directeur CCV
  • Jorn de Vries, strategy & growth Flitsmeister
  • David Korteweg, digital rights advocate Bits of Freedom
  • Monique Hennekens, advocaat privacy Hekkelman

Stellingen:

  1. De ondernemer mag altijd data verzamelen over de gebruiker als hij daarmee toegevoegde waarde kan creëren voor die gebruiker.
  2. De Europese privacywetgeving moet worden versoepeld, omdat deze de concurrentiepositie van bedrijven in de EU verzwakt ten opzichte van bedrijven in Azië en Amerika.
  3. Overgang van klantgegevens door fusie, overname of faillissement van ondernemingen is altijd toegestaan.
  4. Het verlenen van toestemming voor gegevensverwerking is een wassen neus.